AI-chatbott - Säg hej till din nya medarbetare
"Men snälla!!! En till som ringer med den frågan slänger jag luren i örat på!" - Anonym kundtjänstmedarbetare
Har du någon gång upplevt känslan av att svara på precis samma fråga om och om igen. Eller att du står upptagen med en kund i ett kritisk ögonblick och telefonen ringer. Bara för att mötas av en av alla dessa standardfrågor.
Hade det inte då varit skönt om någon annan tog hand om frågorna? Om du bara kunde strunta i att svara och veta att samtalet tas om hand även när du inte har tid att svara.
Allt detta är faktiskt möjligt idag med hjälp av AI. En AI-driven chatbot kommer inleda en SMS-konversation med din kund när du inte kunde svara precis som den gör med en kund som vill ha mer info på din hemsida, fast då genom den lilla chatikonen nere i hörnet på sidan.
Att ha någon som hoppar in och gör ditt jobb när du inte har tid är såklart helt fantastiskt. Men det stannar inte där. En AI-driven chatbot driver även samtalet framåt. Du vill ju inte bara att någon tar namn och nummer för att du sen ska ringa upp och konstatera att det inte är en kund du kan hjälpa ändå. En AI-driven Chatbot kommer att ställa frågor och följdfrågor för att när det är lämpligt föreslå och boka in en tid med dig. Du har då en mängd information om kunden redan innan du inleder ett samtal.
Låt oss ta ett exempel.
Du är bilförsäljare och håller just på att göra upp en affär med en av dina stamkunder. Han pratar vitt och brett om allt mellan himmel och jord och förväntar sig att du ska lyssna, som du alltid gör. Telefonen ringer men du vet att den här kunden inte uppskattar att bli avbruten så du låter den gå till röstbrevlåda. Väl medveten om att det kan vara en viktig kund som riskerar gå till någon annan.
Det är nu som din chat-bot går in och skickar ett SMS. Den förklarar läget och frågar om den kan hjälpa kunden.
När du äntligen kommer loss från din stamkund möts du av en konversation där du vet att du har en kund som jagar, har hund, bor ute på en stor gård. Kunden har en tre år gammal bil av ett högklassigt märke som han vill byta mot en ny. Plus en massa mer matnyttig info. När du ringer upp honom har du kunnat förbereda ett attraktivt erbjudande till honom.
Fördelar med AI-Drivna Chatbots
1. Förbättrad Kundtjänst:
AI-chatbots är tillgängliga 24/7, vilket innebär att dina kunder kan få hjälp när som helst på dygnet, utan väntetider eller helgdagar. Detta ökar kundnöjdheten och stärker ditt företags rykte.
2. Kostnadseffektivitet:
Genom att automatisera de vanligaste kundförfrågningarna kan en chatbot drastiskt minska behovet av live-personal, vilket i sin tur minskar dina lönekostnader och frigör dina anställda för mer komplexa uppgifter.
3. Skalbar Kundservice:
Oavsett om du får 100 eller 10,000 förfrågningar per dag, kan en AI-chatbot hantera dessa utan extra kostnad. Detta gör det lättare att öka din verksamhet utan att behöva anställa fler medarbetare
4. Insamlar värdefull data:
Chatbots hjälper till att samla in data från interaktioner med kunder, vilket ger värdefulla insikter om kundpreferenser och beteenden. Denna data kan användas för att förbättra produkter, tjänster och den övergripande kundupplevelsen.
5. Ökad försäljning:
Genom att förse kunder med snabba svar och relevant produktinformation kan en AI-chatbot även fungera som ett verktyg för ökad försäljning.
Men blir det inte väldigt tekniskt och svårt att hantera?
Att integrera en AI-chatbot på din webbplats kan låta komplicerat, men processen är oftast rättfram med rätt verktyg och partnerskap. Men ingen AI är bättre än sin skapare. I det här fallet du. Du bör börja med att definiera de vanligaste frågorna och scenarierna som din chatbot ska kunna hantera. En väl planerad AI-implementering är A och O för att du ska kunna dra så stor nytta som möjligt av din chat-bot. Du får vara förbered på att lägga ner lite tid på att lära den allt om din verksamhet.
Det är din nya medarbetare och du behöver ge den samma introduktion som vilken medarbetare som helst. men sedan rullar det bara på. Utan kaffepaus och utan sjukfrånvaro.