Sagan om den åtråvärda SEO.

Sagan om den åtråvärda SEO.

April 14, 20243 min read

“The best place to hide a dead body is the second page of Google search.” – Anonymous

Sagan om den åtråvärda SEO:

.

Ni har säker stött på begreppet dom senaste månaderna.

- SEO

Denna "heliga graal" som ska göra så att Google och andra sökmotorer förärar dig en plats i toppen av sökresultaten.

En plats få förunnad och där den absoluta toppen innehas av de som betalar mest. De resultaten som brukar vara märkta med "Sponsrat".

Kampen står om de platser som ligger under dessa tre. Fjärdeplatsen är din guld-placering och det är här SEO kommer in i bilden.

SEO - Search Engine Optimization - är en praxis som säger hur du ska bygga upp din onlinemiljö för att den ska vara så tilltalande som möjligt för sökmotorerna så att dess algoritmer väljer att visa just din sida vid en sökning.

SEO är ett hantverk och kräver kunskap om hur sökmotorer och dess algoritmer fungerar. Att ta hjälp i den här frågan är bra om din verksamhet kräver att du ligger i toppen av sökresultaten.

Med det sagt finns det ändå mycket du kan göra själv.

Att optimera för sökmotorer handlar väldigt mycket om att leverera information som är intressant. Visst, att ange indexeringsinformation i bakgrunden underlättar såklart för sökmotorn att indexera, men om sidan inte innehåller något av värde kommer du ändå inte upp i ranking.

Nedanstående punkter är sådant som du kan göra själv till att börja med.

1. Innehållet.

Innehållet är ju det som du själv måste ta störst ansvar för. Det finns ingen SEO-konsult som kan skapa ditt innehåll.

Säljer du trätofflor? Prata då mycket om trätofflor. Vad är fördelen, vad är nackdelen, vilka färger finns det?

Sök på trätofflor på nätet. Vilka frågor ställs om trätofflor. Försök svara på dessa frågor.

Gör sidan levande med en blogg. En sida som ständigt uppdateras är mycket intressantare än den som är statisk.

2. AI-skriven text.

Sedan Mars 2024 har Google börjat sänka betyget för webbplatser med AI-genererade texter. Varför har de gjort det? Jo, för att en sidan med enbart AI-genererad text är oftast inte personlig. En AI stavar inte fel. En AI har inga språkliga "fel" som en människa kan utnyttja till att sätta en prägel på texten. En AI pratar helt enkelt inte med din röst.

Detta har sökmotorernas algoritmer lärt sig identifiera.

“Successful SEO is not about tricking Google. It’s about PARTNERING with Google to provide the best search results for Google’s users.” – Phil Frost, Main Street ROI

3. Lättnavigerad

Hur lättnavigerad är din webbplats? Tänk på att en besökare inte får fastna i loopar de inte kommer ur. En möjlighet att alltid komma tillbaka till "hemsidan", möjlighet att hoppa mellan undersidorna osv.

Använd inte långa textblock och stycken. Lätta upp sidan med mycket bilder, citat och liknande som lättar upp sidan och gör den mer lättläst.

4 Läs på

Utnyttja nätet. Mycket tips om hur du själv kan optimera sidan för sökmotorer finns redan på nätet.

Gå på föreläsningar och diskutera med andra.

En stor del av slaget är vunnet bara genom att ha kunskap om hur det fungerar i det stora perspektivet. De små detaljerna kan tar du bäst hjälp med om du har behov av det.

Tänk också på att sökmotoroptimering, SEO, inte är en exakt vetenskap. Det finns ingen motorväg till topplaceringen bara för du har gjort allt "by the book". Men du har gjort mycket för att du i det stora hela ska vara lättare att hitta.

Trixen för att tillfredsställa algoritmerna förändras också över tid. Så gjorde du ett stort arbete för att optimera din sida för tio år sedan är det troligt att du bör se över det igen.

Inspiration till den här artikeln har hämtats från Google samt föredrag i Nyföretagarcenter syd.

Back to Blog