Dina anställda ber om ett CRM – varför fortsätter du med Excel?

Dina anställda ber om ett CRM – varför fortsätter du med Excel?

April 08, 20253 min read

Att välja rätt verktyg för sin säljorganisation kan ibland kännas som en större utmaning än säljprocessen själv. Jag minns särskilt en period för några år sedan, när jag jobbade som fristående säljkonsult för ett växtinredningsföretag. Företagsägaren var fast besluten att “Excel funkar alldeles utmärkt!” för att hålla koll på leads, avtal och kontaktpunkter. Visst, Excel kan vara en okej lösning – om man har fem kunder och gott om fritid – men här skulle vi hantera en stor mängd potentiella kunder och dessutom minnas när deras befintliga avtal var på väg att löpa ut.

Excel-mardrömmen som nästan kostade oss affärer

Det blev snabbt rörigt och tidskrävande att hantera alla filer. Gissa hur många gånger jag letade febrilt efter vem som skulle kontaktas nästa vecka, eller panikade över att jag eventuellt missat avtalsluckan?

  • “Har vi redan kollat upp när Företag X's växtavtal går ut hos konkurrenten?”

  • “Vem var det som pratade med Företag AB i förra veckan?”

Det blev tydligt att den manuella hanteringen inte bara riskerade att vi missade affärer, utan även drog ner arbetsmoralen. Trots det fanns ett stort motstånd från ägaren att ta in något nytt system – hon sa helst “Nej men jag är inte så förtjust i datorer … vi kör på som vanligt.”

När polletten äntligen trillade ner

Efter många diskussioner gick ägaren slutligen med på att införa ett CRM. Och vad hände?

  1. Snabb överblick: Vi fick en tydlig pipeline där vi såg vilka avtal som skulle förnyas och när.

  2. Ingen miss av leads: När kunder hörde av sig eller vi hittade nya prospects, noterade vi allt på ett ställe – borta var risken att “någon” glömde fylla i Excel-arket.

  3. Minskad administration: I stället för att ägna halvdagar åt att klippa och klistra i Word- och Excel-dokument, kunde vi fokusera på att faktiskt sälja.

  4. Tillväxt: Efter drygt ett år med CRM var orderingången så pass bra att ägaren behövde anställa två nya personer. Snacka om payoff!

“Vi har redan ett gratis CRM – men ingen vill använda det”

Ett annat scenario jag ofta stöter på är företagsägare som förlitar sig på “gratis CRM-system” men där säljarna inte gillar upplägget eller tycker det är bökigt. Resultatet? De undviker att fylla i uppgifterna eller hittar på egna halv-lösningar. Många ägare tänker “Det är ju gratis, hur kan det inte vara perfekt?” Men när säljarna inte tycker att systemet stöttar dem i vardagen, faller hela nyttan. Och var hamnar man då? Kanske tillbaka i Excel-limbo.

Men vad är det som står på spel?

  • Missade leads: Varje bortglömd uppföljning är en potentiell förlorad affär.

  • Stressad personal: När all administration är krånglig och tidsödande, blir säljarna frustrerade och ineffektiva.

  • Trögare tillväxt: Har du svårt att följa upp, analysera och förbättra dina säljinsatser, är det svårare att växla upp verksamheten.

  • Risk för förlorad kundinformation: När en säljare slutar och all data ligger i hens personliga Excel-ark, försvinner kunskapen om kunder och avtal. Ägaren saknar då överblick över säljarbetet, vilket kan kosta dyrt i förlorade relationer och framtida affärer.

Helt ärligt – när säljteamet aktivt ber om ett bättre verktyg, varför ignorerar man dem?

Tiden då Excel räckte är förbi

För 30 år sedan (ja, jag har så lång säljkarriär bakom mig!) kunde Excel vara en välsignelse jämfört med pappershögar. Men idag behöver vi mer flexibla, samarbetsvänliga och helst automatiserade lösningar. Det är inte svårare än så: Ett modernt CRM gör att du ser vilka kunder du ska kontakta när, vilka avtal som snart löper ut och hur dina säljprocesser faktiskt rör sig framåt.

Klar för förändring?

Om du känner att det är dags att släppa taget om Excel-filen och börja ge dina säljare de verktyg de behöver, kanske du ska ta en titt på hur ett CRM kan passa just din verksamhet.

PS. Om du vill se hur det faktiskt kan se ut i praktiken, boka gärna en kort demo med oss! Vi går igenom exakt hur du och ditt team kan lyfta försäljningen utan att drunkna i administrativt trassel.

Boka in en tid som passar dig!

Tills dess – våga lita på att säljarnas behov av ett CRM inte bara är prat i tomma luften. De vet faktiskt vad de behöver för att prestera som bäst!

Back to Blog